24.11.14

Amasya Belediyesi Yarışmalar 2014 albümü

Öğretmenler Günü hediyesi misali, "Amasya Belediyesi Yarışmalar 2014" albümü bugün adresime ulaştı. Baştan sona renkli olarak basılan bu ciltli albümün ölçüleri: 21.5x20.6x2.0 sm.
Bilindiği gibi, bu yıl 5.si yapılan ulusal karikatür yarışması "AŞK'ın Başkenti AMASYA" konusunda düzenlenmişti. Yarışmaya 161 çizerin 281 eserle katıldığı belirtiliyor. Seçici Kurul üyelerini ödül kazanan eserlerle görüntüleyen fotoğrafın yanısıra diğer yarışmalar için olduğu gibi isim listesi de verilebilirdi; yine de bu tam kadro jüri resmi iyi olmuş, daha önceki edisyonlarda bir iki üye eksik fotoğraf veriliyor, o da "bazı isimler vitrin olsun diye mi yazılıyor" kuşkusu uyandırıyordu.
Bu sene önceki yıl olduğu gibi sergiye/albüme seçilenler listesi çıkmamıştı jüri toplantısı sonucunda. Fakat bu kez "Sergileme Ödülü Kazanan Eserlerimiz" ve "Albüme Girmeye Hak Kazanan Eserlerimiz" diye bölümler yapılmış albümde ve epey karikatür yayınlanmış. Belki de sergileme ödülü kazanan eser sahiplerine sertifika yollanacaktır, bilemiyorum.
Karikatür ve şiir yarışmaları için verilen konuların tıpkı "Amasya Sokakları" konusunda yapılan fotoğraf yarışmasındaki gibi albümde belirtilmesi, yayınlanan eserlerin konuya uygunluğunu tartmakta yol gösterici olurdu sanıyorum.
Albümü yayınlayıp katılımcılara yollanmasını sağlayan Amasya Belediyesi yetkililerine teşekkür ederim. Bu prestij albümün her sayfası, onu gören kişide bir Amasya sevdası uyandıracaktır.
Buraya ancak birkaç dikey çalışılmış karikatürü aktarıyorum, diğer karikatürlerin çoğu içe taşan çerçevenin kısmi ablukası altında maalesef.
Fahri Eyican
Maya Bora
Satılmış Akın
Seray Kabasakal
 Yusuf Elbir.
Önümüzdeki yılın konusu "Amasyalı Strabon ve Coğrafya".
Bu vesileyle (kendim dahil) Strabon'u okuyanlar olsun dilerim.

23.11.14

Amasya Belediyesi 6. Ulusal 1. Uluslararası Karikatür Yarışması 2015, Türkiye

AMASYA BELEDİYESİ 6. ULUSAL 1. ULUSLARARASI KARİKATÜR YARIŞMASI ŞARTNAMESİ
BİRİNCİ BÖLÜM
KONU
"AMASYALI STRABON ve COĞRAFYA"
Amasya 8500 yıllık tarihi ile geçmişten günümüze nice medeniyetlere tanıklık etmiş, her sokağında ayrı kültürün izini görebileceğimiz adeta doğal ‘açık hava müzesi’ görünümünde olan şirin bir Anadolu şehridir. Orta Karadeniz Bölgesi’nde yer alır. Tarih boyunca Şehzadeler Kenti olarak anılan bu şehirde bilime, sanata, kültüre öncülük etmiş kişiler de yaşamıştır. Geçmişin medeniyetler kenti Amasya, birçok ilke de öncülük etmenin gururunu binlerce yıldır yaşamaktadır. Geçmişten günümüze bir masal kenti olarak söylenegelmiştir. Son yıllarda turizmin de önemli merkezlerinden birisi olmuştur. Gezginlerin, turistlerin olmazsa olmazı konumundadır.
Dünyanın ilk coğrafyacısı olan STRABON (MÖ 64 - MS 24) bu şirin şehirde doğmuştur. Roma İmparatorluğu döneminde yaşamış Yunanlı tarihçi, coğrafyacı, gezgin bir filozoftur. Antik dünya hakkındaki coğrafya kitabı ile tanınmıştır. MÖ 44 yılında öğrenimini sürdürmek için Roma’ya gitmiştir. MÖ 31 yılına kadar Roma’da kalmıştır. Yunanistan’ı gezmiş, MÖ 28 yılında Mısır’a gitmiştir. HİSTORİKA HYPOMNENOTO adlı yapıtı yazmıştır. 43 ciltlik kitabı ne yazık ki kayıptır. GEGRAPHUMENA (Coğrafya) adlı yapıtı günümüze kadar gelmiştir. STRABON’un Coğrafyası tarihsel bir özellik taşımakla birlikte insanın, kavimlerin ve imparatorlukların fizik dünya ile olan ilişkilerini de belirler.
Binlerce yıllık tarihi boyunca 13 medeniyete ev sahipliği yapmış olan Amasya doğal güzellikleri, hala tarihin izlerini taşıyan bir açık hava müzesi olma özelliğinin yanında, sayısız bilim, sanat, kültür ve siyaset adamının yetişmesinde önemli bir mekân olmuştur.
AMAÇ
“Masalsı Anadolu kenti Amasya’da doğan, dünyanın ilk coğrafyacısı STRABON bu topraklarda, dünya coğrafyacılığının gelişimine, bilim ve sanata; coğrafi keşiflerden uzay çalışmalarına kadar ne gibi katkıları olmuştur? Amasya nasıl bir iklime, coğrafyaya ve kültürel altyapıya sahiptir ki, başta STRABON olmak üzere tarihi boyunca binlerce bilim, sanat adamlarının ve bu dalların gelişmesine yetişmesine öncülük etmiştir.”
“AMASYALI STRABON ve COĞRAFYA” başlığı çerçevesinde içinde mizahı da barındıran karikatür sanatının güzel örnekleri için yapacağınız eşsiz çalışmalarınız için şimdiden başarılar diliyoruz…
YARIŞMAYA KATILACAKLARDA ARANACAK ŞARTLAR
1. Yarışma ulusal ve uluslararası ölçekte düzenlenmiş olup amatör, profesyonel tüm karikatürcülere açıktır.
2. Seçici kurul üyeleri ve birinci derecede yakınları yarışmaya katılamazlar.
İKİNCİ BÖLÜM
YARIŞMAYA KATILACAK KARİKATÜRLERDE ARANACAK NİTELİKLER
1. Çizim tekniği serbesttir. Karikatürler bilgisayar çıktısı olarak gönderilecekse orijinal imzalı (ıslak imza ) olması gerekmektedir.
2. Karikatür boyutları en az A4 (21 x 29.7 cm) en fazla A3 (29.7 x 42 cm) olmalı ve herhangi bir zemine yapıştırılmamalıdır.
3. Gönderilecek karikatürler daha önce hiçbir ulusal ve uluslararası yarışmada ödül almamış olmalıdır. Seçici kurulun aynı ya da benzer saydığı veya başka bir karikatürcüye ait olduğunu bildiği karikatürler değerlendirilmeyecektir. Her türlü olası tartışmalar, çalıntı ve benzer iddiaların sorumlusu katılımcı olacaktır.
4. Yarışmacılar karikatürleriyle birlikte fotoğraflı özgeçmişlerini, adres, telefon ve e-posta bilgilerini şartnameye ekli katılım formunu (EK 1) doldurarak göndermelidir.
5. Yarışmacılar en fazla beş(5) adet karikatür gönderebilirler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
ESERLERİN TESLİMİ
1. Her bir eserin arka yüzünde katılımcıların bilgileri yer almalıdır. (Adı, Soyadı, Adresi, Telefon, TC Kimlik No ve E-posta bilgileri). Bu bilgileri içermeyen eserler değerlendirmeye alınmayacaktır.
2. 18 yaş altı genç katılımcılar için özendirme ödülleri verilecektir. Genç katılımcıların başvurularına nüfus cüzdanı fotokopisi eklemeleri gerekmektedir.
3. Katılımcılar eserlerini yalnızca Belediyemizin belirlemiş olduğu adrese göndereceklerdir. Bu adrese gönderilmeyen eserler değerlendirmeye alınmayacaktır.
4. Eserin gönderileceği zarfın üzerine "Amasya Belediyesi Karikatür Yarışması" yazısı ile sanatçının adı ve soyadı yazılarak, eserle birlikte, belirtilen adrese 21 Nisan 2015 (SALI) tarihine kadar gönderilmelidir.
5. Amasya Belediyesinin Şartnamenin İletişim bölümünde bulunan Adresine; posta-kargo ile göndermiş olanlar, elden ve makbuz karşılığı teslim etmiş olacaklardır. Postadaki gecikmeler için Amasya Belediyesi sorumlu tutulamaz. Posta ile müracaatlarda, ilan edilen teslim süresi için son gün; evrakın postaya verildiği değil, Belediye’ye intikal tarihi olarak kabul edilecektir.
6. Karikatürlerin hasar görmemesi, kesinlikle katlanmaması gerekmektedir. Şartnameye uygun olarak; kargo, iadeli taahhütlü posta veya elden ulaştırılmalıdır.
ÖDÜLLER
Birincilik Ödülü: 2.500 TL (NET)
İkincilik Ödülü: 2.000 TL (NET)
Üçüncülük Ödülü: 1.500 TL (NET)
Mansiyon (2 Adet): 750 TL (NET)
Mansiyon-18 Yaş altı (3 Adet)*: 500 TL (Her birine net)
*Mansiyonların 3 tanesi 18 Yaş altı Genç çizerlere özendirme ödülü olarak verilecektir.
SEÇİCİ KURUL
• Osman AKBAŞ (Amasya Belediyesi Başkan Yardımcısı)
• Şevket YALAZ (Karikatürist)
• A.Kadir USLU (Karikatürist)
• Mehmet SELÇUK (Karikatürist)
• Altan ÖZESKİCİ (Karikatürist)
• Yusuf KOT (Karikatürist)
• Savaş ÜNLÜ (Jüri Koordinatör - Mizah Yazarı)
YARIŞMA TAKVİMİ
1. 21 Nisan 2015 Salı günü mesai bitimine kadardır.
2. Jüri değerlendirme toplantısı 2 Mayıs 2015 günü yapılacaktır.
3. Yarışma sonuçları 5 Mayıs 2015 tarihinde açıklanacaktır.
4. Ödüller 12 - 22 Haziran Uluslararası Atatürk Kültür ve Sanat Etkinlikleri çerçevesinde Amasya Valiliği tarafından oluşturulacak İl Kutlama Komitesi’nin belirleyeceği gün, saat ve yerde sahiplerine verilecektir
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
SON HÜKÜMLER
1. Seçici kurul üyelerine, verilecek ücret, (konaklama ve ulaşım dâhil) Net 1.250 TL dir. (Bu ücret Belediye temsilcisi olarak seçici kurulda bulunan Başkan Yardımcısına verilmez.)
2. Ödül törenine katılmak isteyen seçici kurul üyelerinin Ulaşım (otobüs ) ve konaklama bedeli Amasya belediyesi tarafından karşılanacaktır.
3. Yarışma jürisinin sergilenmeye değer bulduğu karikatürler, Amasya Belediyesinin belirleyeceği tarih, saat ve yerde sergilenecektir.
4. Amasya dışında oturan ve yarışmada ödül kazanan katılımcıların şahsına ait ulaşım ( otobüs ), konaklama ve ağırlama masrafları Amasya Belediyesi tarafından karşılanacaktır. (Yarışmacıların beraberinde getirecekleri misafirlerin masrafları kendilerine ait olacaktır.) Ödül kazandığı halde törene katılamayanların ödülleri yarışmacıların adreslerine gönderilecektir.
5. Para ödülü kazanan yarışmacıların ödüllerini almaya gelmedikleri taktirde tarafımıza ulaştırdığınız TC kimlik numaranıza PTT Bank yoluyla isminize havale yapılacaktır. ( Mevcut kesintiler yarışmacılara yatırılan ücretten kesilecektir.)
6. 18 yaş altı ve ödül kazanan katılımcılarımızın sadece kendi konaklama ve ulaşım (otobüs) masrafları karşılanacaktır. Velilerinin (Anne, Baba vs.) konaklama ve yol masrafları karşılanmayacaktır.
7. Ulaşım masrafları için (otobüs) bileti gidiş-dönüş olarak Resmi rayiç bedeller dikkate alınır.
8. Katılımcı ödül alsın veya almasın karikatürlerin her türlü kullanım haklarını AMASYA BELEDİYESİ’NE devreder.
9. Yarışmaya gönderilen karikatürler geri gönderilmeyecektir. Dereceye giren veya girmeyen karikatürler Amasya Belediyesi tarafından kültürel amaçlı kullanılabilecek veya yayınlanabilecektir.
10. Yarışmaya gönderilen karikatürler içerisinden, jüri tarafından seçilen ve sergilenmeye değer görülen eserler Amasya Belediyesi’nce düzenlenecek olan bir albümde toplanacaktır. Bu albümler yalnızca yarışmada dereceye giren ve düzenlenen albümde eseri yayınlanan katılımcılara gönderilecektir.
11. Yurtdışından katılmış ödül kazanan yarışmacılarımızın sadece yurt içi yol ve konaklama ücretleri karşılanacaktır.
12. Çalışmalarını yarışmaya gönderen tüm katılımcılar yukarıdaki koşulları kabul etmiş sayılır.
İLETİŞİM
Yarışma Koordinatör: Salih AKYOL
Tel: 0 358 218 48 14 (Dış Hat)
Santral: 0 358 218 80 00 Dahili: 150 – 130
Adres: Amasya Belediyesi Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü, Şehit Özcan Özen Sokak No: 15, 05100 / AMASYA
E-Posta: yarisma@amasya.bel.tr
Web: www.amasya.bel.tr .

20.11.14

Don Kişot’un Türk hali / Turgut Çeviker


Don Kişot’un Türk hali

6 Aralık’a kadar görülebilecek sergide ‘En Kahraman Rıdvan’ın ilk taslak ve çizimlerinden son öykü sayfalarına giden yolculuğu görülebilir.

Gırgır, yarattığı “çizer takımı”, açısından “tek kare” karikatürün cenaze törenidir; bu, -Gırgır’ı da aşarak- Gırgır takımadalarında bulunmuş bütün çizerlerin benimsediği bir gerçekliktir. Daha da ileri giderek denebilir ki, Gırgır, “tek kare” karikatürü bile “çok kare” tadında çizebilme yeteneğine sahipti!

Karikatürü oluşturan özneler, pervaneler gibi daima hareket halindedir. Gırgır, -önceki mizah dergilerinin tadımlık olarak yer verdiği- “çizgi roman” türü üzerine kurmuştu kendini. Anlatılacak ne varsa, karikatürler bile “çizgi anlatı” biçimindeydi. Hem birden fazla kare ve hem de hareketli özneler, “ağır işçilik” gerektiriyordu. Bu nedenle Gırgır, ağır koşullarda çalışmış bir “çizer sınıfı” yaratmıştı.

Ferit Öngören, Gırgır’ı televizyon çağının mizahı olarak tanımlamıştı. Reklamlar, filmler, dizi filmler ve tanınmış kişiler onun vazgeçilmez öznelerini oluşturuyordu. Hareketli görüntülerin parodileri, Gırgır’ın biçimini de biçemini de belirliyordu. Türkiye’de çizgi romanın bir ucu “Karaoğlan”, diğer ucu “Abdülcanbaz”dı. Bu iki farklı dünyaya kapanan çizgi roman, Gırgır ile birlikte başka dünyalara açıldı.

Geriye bakıp düşünüldüğünde, Gırgır takımadalarının oluşturduğu çizgi roman birikimi, önceki mizah dergilerinin kucağında oluşamazdı. Bu saptama, aynı zamanda Gırgır’ın mizah dergisinden çok eğlence ve çizgi roman dergisi olduğunu işaretliyor. Bu bağlamda kendisinden önceki dergilerle bu doğrultuda karşılaştırma yapmak doğru değil. Ancak şu var ki, Gırgır’ın, oluşturduğu dünyada hem “mizah”, hem “çizgi roman” vardı, daha çok da ikincisi.

Gırgır 1980’de sekiz yaşındaydı ve seslendiği ülkesi, 12 Eylül askeri darbesiyle kan ağlıyordu. Bu karanlık sürerken Bülent Arabacıoğlu, ilk önemli deneyimlerini yaşadığı Hürriyet ve Çarşaf’tan Gırgır’a geçmişti. Bülent Arabacıoğlu, Gırgır’a geldiğinde dergide yetişmiş birçok önemli çizer vardı. Özellikle çizgi roman için çalışan Galip Tekin, Engin Ergönültaş, İlban Ertem ve Ergün Gündüz gibi -önemini hâlâ koruyan- bu dörtlünün olduğu sayfalarda Arabacıoğlu kendi dünyasını hızla kuracaktır.

Babıâli’de çok insanlı karikatürlerin birkaç ustası vardır; DGSA dekoratif bölümünün kurucusu ve Markiz Pastanesi’nin duvarlarını donatan kopya fresklerin sahibi Mazhar Nazım Resmor; Eflâtun Nuri Erkoç ve Cafer Zorlu. Resmor, açıktan açığa onun gibi; Eflâtun Nuri ise kişisel çizgi ve biçemiyle Albert Dubout’nun (1905-1976) tutkunudur. Cafer Zorlu ise bu büyük Fransız çizeri Dubout’nun adını bile duymamıştır; o, “Babıâli’de kalabalık karikatür çizen yok, o tarz çiz” öğüdüne uyar.

Çizgi roman, çok insan ve mizansen anlamına gelir aynı zamanda. Bu bakımdan Gırgır, zaten “çok insan”lı işleri benimsemiştir yola çıkarken. Bülent, dergiye geldiğinde yeterince kalabalık olmasına karşın, ünlü orta sayfa panoramalarıyla okurun gönlünü kazandı. Espribulucu’ların bir izlek etrafındaki esprilerini adeta bir arı kovanı gibi işleyerek hayranlık verici bir inşa oluşturdu ve Babıâli’nin -her biri kendi içinde bir karikatür olsa bile- çok insanlı karikatürler yapan son önemli çizeri olarak tarihe geçti.

Ve “En Kahraman Rıdvan” Bülent’in kâğıtlarında belirdi. Birçok çizgi roman ve çizgi film kahramanını bağrında toplayan bir “Anadolu çocuğu”, 7’den 77’ye Gırgır okurlarının daima en çok sevdiği anlatıların başında yer aldı. “Karaoğlan”, “Abdülcanbaz”, “Tarkan”, “Utanmaz Adam”, “Avanak Avni”, “Zalim Şevki ve Kelek Osman” ile “Küçümen” gibi en gözde çizgi roman kahramanlarının yanına “En Kahraman Rıdvan” yazıldı. Bülent’in yazıp çizerek yayımlama olanağı bulduğu serüven sayısı azımsanamayacak olsa bile, onun yıllar yılı çizilemiyor olmasının büyük bir kayıp olduğunu düşünüyorum.

Gırgır, Bülent Arabacıoğlu’yla muazzam bir genişlik ve zenginlik yakalamıştır.

Hangi ölçüde kabul görür bilmem ama Gırgır’ın, Bülent Arabacıoğlu’ndan önce ve sonra olmak üzere ikiye de ayrılabileceğini mırıldanacağım.

Turgut Çeviker 15 Kasım 2014 Cumartesi Cumhuriyet Gazetesi.

16.11.14

"İnekler" konulu 26. Olense Kartoenale e-yarışması 2014 (Belçika) sonuçlandı

26. Olense Kartoenale e-yarışması 2014 (Belçika) sonuçlandı
"İnekler" konulu yarışmada Birincilik, İtalyan sanatçı Paolo Dalponte'nin çalışmasına verildi (Yukarıda). Ödül töreni 14 Kasım'da yapılan yarışmada Uluslararası Af Örgütü'nün bu yıl "Eğitim Hakkı" konusundaki özel ödülünü ise İran'dan Esmaeil Babaei kazandı.
Yetişkinler kategorisindeki diğer ödüller:
İkincilik: Negin Naghiyeh (İran)
Üçüncülük: Marzieh Rezaei (İran)
Dördüncülük: Anon Anindito (Endonezya)
Beşincilik: Slawomir Makal (Polonya)
Polonyalı bir sanatçıya verilen Bialogard kent ödülü: Grzegorz Szumowski (Polonya).
Genç kategorisinde, Birincilik Hollanda'dan katılan Çinli çizer Hu Yang'a, diğer ödüller de yine Çinli gençlerin işlerine verildi:
İkincilik: Fanyu Kong (Çin);
Üçüncülük: Chong Wang Hao (Çin)
Dördüncülük: Zhi Yu Yang (Çin).
Geçen yıl denenip bu yıl kesin uygulanan e-katılım yoluyla yarışmaya 59 ülkeden 515 karikatürcü toplam 1,357 eser yolladı.
Sergi ve katalog
Yarışma sergisi kent meclisi salonunda resmi çalışma saatleri içerisinde 31 Aralık tarihine kadar izlenime açık bulunacak. 12 Avro bedelle satışa sunulan yarışma albümü de aynı adresten temin edilebiliyor.
Kaynak: olen.be. Kazanan eserler için bkz: ECC blog.
NOT: Geleneksel olarak, gelecek yılın konusu da belirlenmiş: Dünü, bugünü, yarınıyla Enerji. Uluslararası Af Örgütü özel ödülü konusu ise: Sığınma/İltica Hakkı.
Unutmadan: Katılım süresi genellikle Eylül ayı sonunda biten Olen yarışması artık yalnızca dijital (internet yoluyla) ve standart boyut A4 katılım kabul ediyor!

10.11.14

5. Uluslararası Kızıl Adam (Red Man) Mizah Sanatı Bienali 2015, Çin

5. Uluslararası Kızıl Adam (Red Man) Mizah Sanatı Bienali 2015, Çin
Tüm çizerlere açık bir yarışma. Üç konuda (Theme) düzenleniyor.
Konular:
A) Adem ile Havva (ADAM AND EVE)
B) Korsanlar (PIRATES)
C) Keçiler, Koyunlar; Serbest (GOATS, SHEEP; FREE).
Boyut: Serbest
Teknik: Serbest: Suluboya, yağlıboya, oymabaskı, çocuk resimleri, vb. kabul edilecektir.
Orijinal eserler isteniyor. Dijital baskı veya fotokopi kabul edilmez. Eserler daha önce ödül kazanmış da olabilir.
Sayı: Her konuda en çok 7 eser (veya seri).
Her eserin arka yüzünde, katılımcının adı, soyadı, adresi, elmek, tel no ve konu/kategori (First name, Last name, Address, Email, Telephone number, Category) belirtilmelidir. Websitesinden indirilebilen katılım formu (aşağıda) ve biyografi eklenmelidir. Standart başka bir katılım formu da kabul edilir. 
Katılımcılar, yolladıkları eserin telif hakkı sahibi ve yasal sorumlusudur.
Ödüller:
Altın Ödül: 1.600 $ + Andaç + Albüm
Gümüş Ödül: 1.000 $ + Andaç + Albüm
Bronz Ödül: 400 $ + Andaç + Albüm
5 adet Mizahçı Ödülü: 200 $ + Madalya + Albüm
5 adet Mükemmellik Ödülü: Sertifika + Albüm
Seçilenler: Albüm.
Katılan eserler geri verilmez. Düzenleyenler, katılan eserleri tanıtım amaçlı kullanıp yayınlayabilir.
Eserlerin telif hakkı sanatçıya aittir. Redman International Art Center, sanatçının eserlerinin Çin'deki tek temsilci ajansıdır ve etkinlik ile sanatçının tanıtımı için onları basın yayın alanında kullanabilir.
Katılımcı bu koşulları kabul etmiş sayılır. 
Son katılma: 31 Mart 2015.
Değerlendirme: Mayıs 2015.
Adres: XIAO YU HU
P.O.BOX 6659,JIAN GUO MEN POST OFFICE,
CHAO YANG QU, BEIJING 100600, CHINA